Неділя, 18.11.2018, 05:05
Вітаю Вас, Гість

 

Заняття, як провідна форма роботи з розвитку мовлення та навчання рідної мови

(консультація для педпрацівників)

На заняттях з розвитку мовлення педагог має змогу формувати в дітей уміння:

*використовувати в мовленні- (інтонаційні виразності, порівняння, образні вирази);

*контролювати – (темп мовлення, силу голосу);

*утворювати ступені порівняння прикметників;

*узгоджувати слова в реченнях різних конструкцій;

*складати сюжетні розповіді тощо.

На заняттях з розвитку мовлення вихователь проводить цілеспрямовану лінгвістичну підготовку дітей до навчання у школі, комплексно формує мовленнєві вміння і навички, збагачує словник дітей. Тож заняття різних видів і типів є провідною формою навчання дітей рідної мови та розвитку мовлення.

Класифікація мовленнєвих занять

За способом організації:

індивідуальні, на яких об’єднують дітей одного рівня мовленнєвого розвитку (1-4 особи)

індивідуально-групові (4-8 осіб)

групові (до 15 осіб)

фронтальні, або загально групові (з усіма дітьми вікової групи)

За спрямованістю:

тематичні, спрямовані на розв’язання одного мовленнєвого завдання

(розвиток словника, формування граматично правильного мовлення, формування звукової культури мовлення чи зв’язного мовлення)

комплексні, у процесі яких комплексно реалізують три мовленнєвих завдання (наприклад: розвиток зв’язного мовлення, формування звукової культури, граматично правильного мовлення).

Специфікою занять з рідної мови є те, що активність дітей на цих заняттях виявляється у сфері розумової діяльності. Дитина має слухати, думати, відповідати на запитання вихователя. З огляду на це потрібно формувати в дітей навички організованої суспільної мовленнєвої поведінки, зокрема:

*слухати і чути інших;

*висловлюватися, коли запитують;

*слухати і розуміти мовлення, адресоване кожному.

Запитання дітям слід ставити так, щоб спонукати їх до розміркування: «Які ознаки підказали вам, що на картині зображено початок осені, а не кінець?», пошуку точної відповіді на запитання: «Яблуком можна поділитися чи перекусити?», зіставлення і свідомої оцінки кількох варіантів розв’язання мовленнєвого завдання: «Краще так чи так?»

Завданням педагога є створити під час заняття комфортні умови, що дадуть змогу підтримати зацікавленість, ініціативність кожної дитини протягом усього заняття і сприятимуть її прагненню виявляти активність під час розв’язання мовленнєвих завдань.

Кожне мовленнєве заняття має викликати в дітей почуття задоволення. Досягти педагог може  за умови використання доступних і цікавих для  дітей  прийомів  навчання, створення атмосфери емоційного комфорту для кожної дитини, доброзичливості, зацікавленості в засвоєнні знань. Пожвавлює заняття  використання засобів гумору , (жарти, прислів’я, приказки, загадки,  забавлянки тощо). Енергійність, емоційність, позитивний настрій  педагога передається вихованцям, який підвищує їхній інтерес до навчання, активізує мовлення.

Доцільно у процесі роботи на занятті почергово залучати дітей до різних видів діяльності. Наприклад: «веселка» визначити словесно (що, це?), описати за допомогою засобів образності (яка вона?), зобразити за допомогою долоньок, скласти з різноколірних стрічок, намалювати тощо.

Залучення дітей до активної діяльності забезпечить їхню високу інтелектуально-мовленнєву активність.

Однією  з умов успішності мовленнєвої роботи на занятті є використання ігрових прийомів навчання. Серед них: ігри (дидактичні, народні, рухливі з текстами та діалогами), ігрові вправи, забавлянки, ігрові життєві ситуації спілкування, в яких дитина є активним мовцем.

Вихователям слід пам’ятати, що гра завжди має залишатися грою, а не навчальною вправою, тоді реалізується мовленнєвий розвиток.

Ефективність мовленнєвого заняття забезпечує його організація. Розташовувати  дітей на занятті варто так, щоб було зручно вести розмову (овочі в очі)  не тільки з вихователем, а й з однолітками. Необхідно чергувати різні способи організації дітей для розв’язання мовленнєвих завдань. Ефективність мовленнєвого заняття залежить від мовленнєвої активності дітей: чим більше говорять діти, тим ефективніше заняття.

Поради педагогам щодо розвитку творчості у дітей

 
1. Якщо Ви вмієте любити себе як унікальну частинку великої Природи, Ви навчите цьому дітей. Дитина, не спроможна себе любити, не може залишатися щирою. Без щирості неможлива творча свідомість.
Пам’ятайте: «Настільки приємною може бути людина, коли вона може бути сама собою». (Платон)
2. Якщо Ви поважаєте і любите тих, хто вас оточує, Ви навчите цьому дітей.
Пам’ятайте: Повага передбачає відсутність насильства. В ній мається  на увазі бажання, щоб інша людина росла і розвивалася такою, якою її визначила природа. Повага – це здатність усвідомлювати унікальну індивідуальність людини.
3. Якщо Ви звертаєте увагу на достойності дитини і вірите в її – Ви навчите її вірити в себе і отримувати перемогу.
Пам’ятайте: про першу формулу освіти «Ти все зможеш».
4. Якщо Ви вмієте авансом дарувати похвалу і небайдужі до творчості дитини – в неї більше шансів відбутися.
Пам’ятайте: «Таланти виховуються заохоченням». (В.Оствальд)
5. Якщо Ви порівнюєте одну дитину з іншою, ви блокуєте можливість розуміти і приймати іншу людину.
Пам’ятайте: Порівнювати дитину можливо тільки з нею самою сьогоднішню зі вчорашньою.
6. Якщо Ви допоможете дітям відчути глибину сприймання, побачити навіть у маленькому предметі великий світ, навчите дивитись і бачити, слухати і чути, розуміти, відчувати і любити – Ви подаруєте їм радість високої культури.
Пам’ятайте: Високій культурі не можливо навчити, її треба увібрати в себе. Вона не тільки в логіці, вона в почуттях.
7. Якщо Ви пропонуєте дитині свободу і вчите нею користуватися – Ви підтримуєте в дитині енергії розвитку, пізнання і творчості. Пам’ятайте: Заборона для дитини – гальма, які зупиняють дії всіх цих енергій.
8. Якщо Ви разом з дитиною шукаєте рішення, а не перевіряєте, чи правильно вона намалювала – Ви розвиваєте можливість творчого бачення і не засмічуєте сприйняття стереотипами.
Пам’ятайте: Немає правильних і не правильних малюнків і фантазій! Дитина не помиляється, вона шукає свій шлях. Дуже велика небезпека для творчості – штамп.
9. Якщо Ви чекаєте в малюнку відображення не того, що бачить дитина, а як вона бачить і як відчуває, - ви підтримуєте дитячу геніальність.
Пам’ятайте: Дитина живе в іншому рівні – фізичному і емоційному – і відчувати як доросла людина не може.
10. Якщо для Вас важливо те, як Ви відкрили, аніж те, що Ви відкрили, - Ви вчите дітей одержувати задоволення від пізнання.
Пам’ятайте: Знання приходить тоді, коли ви розумієте, як Ви зрозуміли і вам цікаво розуміти.
11. Якщо Ви  не поспішаєте в спілкуванні з дітьми – Ви вилучаєте байдужість.
Пам’ятайте: У спілкуванні з прекрасним – мовчанням можна сказати більше, ніж словами.
12. Якщо діти працюють із цікавістю, вони застраховані від примушеної діяльності. Примушення для дитини завжди стрес, під час якого організм знаходиться в постійному напруженні.
Пам’ятайте: Щоб захопити дітей, треба спочатку захопитися самому.
13. Якщо Вам не подобається малюнок дитини, не поспішайте давати негативну оцінку. Невизнаний малюнок замикає особистість маленького художника.
Пам’ятайте: Праця душі дитини заслуговує визнання, похваліть авансом і спробуйте подивитись на малюнок очима дитини.
14. Якщо Ви радієте творчим успіхам дітей, Ви вчите їх радіти чужим перемогам.
Пам’ятайте: Східна мудрість наголошує: «Поспішайте захоплюватись людиною, інакше ви пропустите радість».
 
На допомогу батькам:

http://childboox.blox.ua/ - веб-сайт "Книги для дітей"

http://abetka.ukrlife.org/ - веб-сайт для дітей "Весела абетка"

http://www.abetka-logopedka.org/ - веб-сайт "Світ дитини"

http://www.kazka.in.ua/ - веб-сайт "Українська казка"

http://www.ae-lib.org.ua/_lit_child.htm - веб-сайт "Дитяча література"

http://www.levko.info/ - дитячий сайт "Левко"

http://mysl.lviv.ua./ - веб-сайт "Країна міркувань"

http://slovogray.narod.ru/ - літературний сайт Ігоря Січовика

http://dytjachi-virshi.org.ua - авторський сайт "Віршики пана Назара"